Historie prvotní reklamy

Silný hlas na fóru (78 př. n. l.)

Reklama se objevuje v závěsu ve stejné době, kdy člověk začne obchodovat. Podobně dlouho se prská na její pravdivost - odjakživa bez záruky.

Jsme ve starověkém Římě, profesionální vyvolávač má silný a zvučný hlas. Lid na fóru informuje o jednání senátu. Občas mezi zprávy vloží za pár sesterciů nevinné hlášky jako: „Marcus Prubus prodává nejlepší víno ze svahů v okolí města Capua“ nebo že „přímo z dalekého Východu pochází to nejlepší hedvábí ctihodného Septima Navara“.

Vyvolávanou reklamu z antiky doprovodí do středověku i nápisy na vývěsních štítech hospod.

Slovo nahrazuje hlas (1450)

Vyhlašování přetrvá staletí až do středověku, kdy si obchodníci najímají vlastní vyvolávače. Není ale nad trvalou reklamu. Přece jenom psané slovo má větší dopad jednorázového hlasu. A tak vzoreček, že "kdo chce být viděn, musí o sobě dát slyšet", postupně nahradí „o kom se má vědět, musí být vidět“. Revoluce přichází s vynálezem knihtisku (1450). Nastane doba tištěné reklamy, pak letáčků a nakonec plakátů.

První skutečné inzeráty se objeví s prvními novinami. Ty začne v roce 1605 vydávat Johann Carolus (1575-1634) ve Štrasburku. Název by dneska propadl na celé čáře, je příšerně dlouhý: „Relation aller fűrnemmen und gedenckwűrdigen Historien". (Pozn.: čerpáno z časopisu Epocha)

Součanost: Noviny LT (2004)

Reklama byla, je a bude. A to v jakékoliv podobě. Tištěná reklama však překonala tisíciletí a ani v dnešní době se od ní neupouští. Na internetu si dnes většinu informací dohledáte, ale váš potencionální zákazník netuší, že právě máte nějakou novinku, akci nebo že se vaše firma přestěhovala. A tuto informaci zákazníkům ve vašem regionu zajistí právě tištěná verze reklamy a to napříkad v podobě letáků či inzertních novin.